1. Kis cég vagyunk, csak néhány alkalmazottat foglalkoztatunk. Ebben az esetben is vannak kötelezettségeink munka- és tűzvédelem terén?
Igen, mert a törvény szervezett munkavégzés esetére vonatkozik és már 1 fő foglalkoztatása is annak minősül.
2. Cégünknél nem folyik termelés, csupán adminisztratív tevékenységet folytatunk. Érint minket a munkavédelem témája?
Igen, mert a törvény minden munkáltató cégre vonatkozik, tevékenységi körtől függetlenül, a munkavédelem célja pedig nem csupán a balesetek elkerülése, hanem az egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkakörülmények kialakítása (gondoljunk itt pl. a monitor előtti munkavégzésre).
3. Cégünk irodaházban bérel irodát. Vannak kötelezettségeink vagy az üzemeltető felel a munka- és tűzvédelemért?
Az üzemeltető a bérlő cégek alkalmazottaival kapcsolatos munkavédelmi feladatokat egyáltalán nem vállalja át, így a Munkahelyi Kockázatértékelés, Munkavédelmi Szabályzat, Munka- és Tűzvédelmi Oktatási Tematika elkészíttetése mindenképpen a munkáltató kötelezettsége marad; 5 fő alkalmazotti létszám felett pedig külön a bérleményre vonatkozóan is szükség van Tűzvédelmi Szabályzatra, melynek elkészíttetése saját irodaterületére vonatkozóan szintén a bérlő feladata.
4. Mely hatóságok ellenőrizhetik a munka- és tűzvédelmi megfelelőséget?
a területileg illetékes Munkavédelmi Felügyelőségek
az ÁNTSZ
a Katasztrófavédelem
5. Milyen következményekkel járhat ezen kötelezettségek elmulasztása?
A kötelezettségek elmulasztása bírság kiszabását vonhatja maga után, mely a veszélyeztetés mértékétől függően 50.000-től 500.000 Ft-ig terjedhet munkavállalónként.
6. Munkahelyi baleset esetén mit tegyünk?
A munkahelyi balesetet minden esetben ki kell vizsgálni, jegyzőkönyvet kell felvenni, ehhez kérje szakember segítségét!
Egy régi Ügyfelünk megtérítési eljárás keretében a Kormányhivataltól kapott határozatot, egy 3 éve történt munkahelyi balesettel kapcsolatban, amelyben több, mint 1 millió forintot szabtak ki a táppénz megtérítésére. A legtöbb cég, mivel megijed a hivatali eljárástól, illetve nincs semmilyen munkavédelemmel kapcsolatos dokumentumuk, egyszerűen befizetik a kiszabott összeget. Mivel már a baleset idején is mi képviseltük a Céget, így a határozatban kért munkavédelmi dokumentációkat megküldtük a Hatóságnak és megírtuk a kérelmet a táppénz megtérítésétől való eltekintéshez. A hatóság mivel minden dokumentumot rendben talált, és megfelelőnek találta a munkavégzés személyi, tárgyi, szervezeti feltételeit, eltekintettek az összeg befizetésétől. Ha a Cég nem rendelkezett volna pl. a sérült által 3 évvel ezelőtt aláírt oktatási jegyzőkönyvvel, illetve a szükséges dokumentációkkal, az összeget biztosan meg kellett volna téríteniük.